Az élelmiszerboltok egyre inkább prioritásként kezelik az élelmiszerhulladék-csökkentés gondolatát. Az erre irányuló kezdeményezéseknek nem kell rendkívül költségesnek vagy bonyolultnak lenniük, de hatékony módjai a márka hírnevének és a vásárlók hűségének növelésére.

5 jó példa élelmiszerhulladék-csökkentési stratégiára: élelmiszermaradékkal feldobott szeszes italok

Továbbá segíthetnek értékes információkat gyűjteni arról, hogy mi működik és mi nem, és ezek alapján eredményesebb jövőbeli stratégiákat kidolgozni.

5 jó példa az élelmiszerhulladék-csökkentés stratégiájára

Néhány kezdeményezés az új digitális platformokra épül, míg mások azt mutatják meg, hogy az egyszerű címkézés és csomagolás is óriási változást hozhat. A fenntarthatósági célok teljesítésének nyomása folyamatosan növekszik. A fogyasztók szeretnék látni, hogy az általuk választott márkák ebben élen járnak. Azok az élelmiszerboltok, amelyek proaktívan állást foglalnak, továbbra is pozitív érzéseket keltenek a vásárlókban.

  1. Chomp, a hongkongi élelmiszermentő alkalmazás

    A Chomp összekapcsolja a felhasználókat azokkal a vállalkozásokkal, amelyek kedvezményes áron kínálják felesleges készleteiket, ezzel csökkentve a Hongkongban napi 3600 tonna kidobott élelmiszer mennyiségét.

    Az alkalmazás geolokációt használ a közeli vállalkozások rendezésére, lehetővé téve a felhasználók számára, hogy lefoglaljanak és átvegyenek különféle élelmiszereket – a péksüteményektől a sushi-n át a kenyérig, tortákig és sörig –, amelyek egyébként a hulladéklerakóba kerülnének. A szolgáltatás csak személyes átvételre érhető el.

    5 jó példa élelmiszerhulladék-csökkentési stratégiára

    A rendszer a vállalkozások és a fogyasztók számára egyaránt előnyös helyzetet kínál – a fogyasztók nagyszerű akciókhoz jutnak hozzá, míg a vállalkozások segítséget kapnak az eladatlan feleslegük minimalizálásához. Küldetésük promótálására 2024 augusztusában a Chomp a Soho House privát klubbal együttműködve 200 fős büfét hozott létre, ahol kizárólag olyan élelmiszerekből készült ételeket lehetett fogyasztani, amelyeket egyébként kidobtak volna.

  2. Az Albert Heijn nem hagyja, hogy a viharkárosult zöldségek a kukában végezzék

    Az élelmiszerhulladék csökkentése érdekében az Albert Heijn, Hollandia legnagyobb élelmiszerlánca, jégesőverte spenótot árusít a polcain egyértelműen megjelölve az ilyen árut.

    A kezdeményezést azután álmodták meg, hogy egy nagy beszállító termése jelentős viharkárokat szenvedett a tavaszi időszakban. Ahelyett, hogy a szépséghibás, de egyébként tökéletesen ehető spenótot kidobták volna, az Albert Heijn úgy döntött, hogy megvásárolja és árusítja az érintett terméket.

    5 jó példa élelmiszerhulladék-csökkentési stratégiára: jégverte spenót
    A csomagoláson kiemelt helyen szereplő címke világosan tájékoztatja a vásárlókat arról, hogy bár egyes levelek kevésbé vonzónak tűnhetnek, ugyanolyan táplálóak és ízletesek, mint a folt nélküliek. Ez az átlátható megközelítés arra ösztönzi a fogyasztókat, hogy túllépjenek a tökéletlenségeken.

    Az Albert Heijn ezzel támogatja a helyi gazdákat, miközben arra törekszik, hogy tájékoztassa a fogyasztókat az élelmiszerhulladék-csökkentés és a környezetbarátabb választások fontosságáról.

  3. A Hellmann’s és a Google Cloud együtt az élelmiszerhulladék-csökkentés felé

    A Hellmann’s kifejlesztette a Meal Reveal alkalmazást, hogy csökkentse a háztartási élelmiszerhulladékot. Az alkalmazás az Egyesült Királyságban jelent meg a WRAP jótékonysági szervezet akcióhetén 2024. márciusában.

    5 jó példa élelmiszerhulladék-csökkentési stratégiára

    Az alkalmazás a „food blindness”, azaz az „élelmiszervakság” problémáját célozza meg, segítve a fogyasztókat abban, hogy egyszerű ételeket készítsenek olyan alapanyagokból, amelyek már rendelkezésükre állnak. Ahelyett, hogy kinyitnák a hűtőt és ötlettelenséggel szembesülnének, az alkalmazás lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy beolvassák a meglévő élelmiszereket, és ötleteket kapjanak, miket készíthetnek belőlük. Az eszköz a Google Cloud Vertex AI platformjának generatív mesterséges intelligenciáját használja az összetevők azonosítására és recepthez illesztésére.

  4. A Sainsbury’s élő fagyasztási bemutatója

    A brit szupermarket, a Sainsbury’s egy fagyasztószekrény-inspirálta üzletet hozott létre egy londoni parkban, hogy felhívja a figyelmet az élelmiszerhulladékra. A helyszínen friss élelmiszereket készítettek elő és fagyasztottak le a hagyományos fagyasztott kiskereskedelmi termékek helyett. Az akció neve Sainsfreeze volt, és olyan, a szupermarketben megmaradt termékeket tartalmazott, amelyeket a leggyakrabban kidobnak, pl. tej, tojás, kenyér, banán és fűszernövények.

    5 jó példa élelmiszerhulladék-csökkentési stratégiára

    A Sainsbury’s élő bemutatókat is tartott, amelyeken bemutatták, hogyan lehet ezeket a termékeket lefagyasztani helytakarékosan és az élelmiszerpazarlás elkerülésével. A látogatókat arra ösztönözték, hogy vigyenek haza ingyen egy fagyasztott terméket, hogy otthon tesztelhessék a minőségét.

    Az akció egy reakció a statisztikákra, amelyek szerint az emberi fogyasztásra előállított élelmiszer egyharmadát pazaroljuk. De célja az is, hogy megmutassa a fogyasztóknak, hogyan takaríthatnak meg pénzt néhány ügyes praktikával.

  5. Discarded Spirits élelmiszermaradékokkal dobja fel szeszes italait

    A 2018-ban alapított skót italgyártó cég, a William Grant and Sons az élelmiszeripar melléktermékeit kiváló minőségű szeszes italokká alakítja. A megközelítés egyszerű: vegyél olyan élelmiszereket, amelyeket normál esetben kidobnának vagy elpazarolnának, és használd fel őket egy szokatlan, de ízletes szeszes ital készítéséhez.

    5 jó példa élelmiszerhulladék-csökkentési stratégiára: élelmiszermaradékkal feldobott szeszes italok
    Ehhez a cég kifejlesztett egy folyamatot, amely a következő: válassz egy alapanyagot, majd dobd fel egy egyedi ízzel. Az első termék, amelyet ezzel a módszerrel létrehoztak, a Sweet Cascara Vermouth volt, amely egy whiskey-előállításból származó melléktermék alapjára épült és a kávékészítés „nem hasznosuló” elemeivel ízesítették. Azóta a cég több más szeszesitalt is kifejlesztett, például banánhéjas rumot és szőlőhéjas vodkát.

Fenntartható kereskedelmi megoldásokért, merchandising fejlesztésért, polcszerviz és próbavásárló szolgáltatásunkért fordulj bizalommal tapasztalt cégünkhöz!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük