Ebben az évben négy, az üzlet világát alapvetően alakító trend lesz az irányadó a kiskerekedelem világában. Ha kíváncsi vagy a 2025 évi kiskereskedelmi trendekre, megmutatjuk, mit is jelentenek ezek, és milyen kiváló példákat láthatunk már megvalósulni a kiskereskedelem, marketing, merchandising és az üzleti szektor területén!
1. Körforgásos életmód
A klímaváltozás továbbra is a legnagyobb globális kockázat, de a fokozott tudatosság gyakran nem vezet cselekvéshez, mivel a magas költségek és kényelmetlenségek visszatartják az embereket. Miközben a fogyasztók fenntarthatósági lépéseket várnak, az AI forradalmasítja a lehetőségeket.
2025-re a márkák olyan termékeket és szolgáltatásokat fejleszthetnek, amelyek átalakítják a fogyasztói szokásokat, és megkönnyítik a fenntartható döntéseket. A körforgásos modell azt jelenti, hogy a termékek életciklusa nem lineáris, hanem a használat után is folytatódik a körforgásban, csökkentve ezzel az erőforrások pazarlását. A cél az, hogy a fenntarthatóság legyen a mindennapi döntések és fogyasztási szokások alapértelmezett normája, amit a technológia most könnyebbé és elérhetővé tesz.
Hogyan illeszthető a körforgásos életmód az üzletedbe? Íme 3 jó példa
Okoseszköz a hatékonyabb újrahasznosításért
A Binit Waste Tracker készüléke segít csökkenteni a háztartási hulladéktermelést. A konyhába helyezhető finn eszköz kamerákkal és szenzorokkal elemzi a szemetet. A szemét felismerésének pontossága 98%-os. Az eredményeket egy alkalmazásban jeleníti meg, amely többek közt heti hulladékpontszámot is kalkulál. Az eszköz 2024 végén került piacra. Kb. 199 dolláros ára van. Alapfunkciói ingyen, míg prémium szolgáltatásai pedig előfizetéssel használhatóak.
Az AI segíti az élelmiszerpazarlás csökkentését
2024 októberében a Carrefour Argentina 640 üzletében vezette be a Wasteless AI-technológiáját, amelyet Franciaországban, Németországban, és az USA-ban is használnak már. A rendszer a lejárathoz közeli termékeket automatikusan leárazza, és előre jelzik, mely termékek válhatnak hulladékká. Ezzel 54%-kal csökkenti a leárazások költségeit és segíti az élelmiszer-pazarlás visszaszorítását.
Használt cikkek között keres olcsóbbat a Faircado
A berlini Faircado 2023 decemberében 1 millió eurót nyert egy versenyen AI-alapú böngészője bővítményére, amely online keres olcsóbb, használt termékeket. Több mint 50 platformmal működik együtt egyszerűsítve a vásárlást, köztük pl. az eBay-jel. A böngészés a felhasználóknak ingyenes, bevételét a forgalomirányítási díjakból és jutalékokból szerzi.
2. Mélyebb önismeret és érzékszervi élmények
2025-ben a wellness iránti igény egyre inkább összekapcsolódik a személyre szabott, érzékszervi élmények iránti fokozódó érdeklődéssel. A technológiai fejlődés lehetővé teszi, hogy ezek az élmények az érzelmi és fizikai reakciókhoz igazodjanak, miközben segítenek az önismeretet elmélyíteni. A márkák előtt az a kihívás áll, hogyan alakíthatják az adatokat mélyebb felfedezésekké, és teremthetnek olyan élményeket, amelyek fejlesztik is a mélyebb önismeretet. Itt lép be a sensescaping!
A sensescaping egy olyan koncepció, amely a senses (érzékszervek) és a landscaping (tájkép) szavakból származik. Arra utal, hogy tudatosan alakítják egy tér érzékszervi ingereit – mint a látvány, hang, illatok, tapintás vagy ízek – egy konkrét hangulat vagy élmény létrehozása érdekében. Ezt a megközelítést gyakran használják a márkák és marketingesek, hogy érzelmi kötődést építsenek, és egyedi, emlékezetes fogyasztói élményeket kínáljanak.
Hogyan alkalmazható a sensescaping a kereskedelemben?
Az utazás művészi formába öntött pszichológiai előnyei
Az Art Basel-en mutatta be Refik Anadol művésszel közös projektjét a Turkish Airlines. A projekt keretein belül négy, korábban még külföldre sosem utazó embert választottak ki, akik érzelmi adatait érzékelőkkel rögzítették. Az így kinyert szívritmusukat és agyi aktivitásukat, valamint egyéb információkat virtuális élményekké alakították, bemutatva az utazási élmény és az idegrendszeri aktivitás viszonyát. Az elkészült portrékról egy 30 perces dokumentumfilm is készült.
Az „elveszett emlékek” újraalkotása
A FUJIFILM instax [Mind]ography kampánya mesterséges intelligenciát és neurológiát alkalmazott, és Nicole Toum színésznőn mutatta be az elveszett digitális emlékek újraalkotását. Dr. Paul Scotti, a Princeton Neuroscience Institute szakértője közreműködésével rekonstruálták a digitálisan „eltűnt” emlékeket. Nicole agyi aktivitását MRI segítségével térképezték fel. Ahogy felidézte a múltat, mI algoritmusok generálták újra a vizualizált képeket. A kampány a FUJIFILM Australia 20. évfordulója alkalmából debütált, 12 millió érdeklődő figyelmével övezve, a Sydney-i China Heights Gallery-ben.
3. Újragondolt értékek
A gazdasági zűrzavarok hatására a fogyasztók értékhez való viszonya is átalakul. Azok a márkák lesznek sikeresek, amelyek képesek meglepő, újszerű módon értéket adni. A Z generáció egyre inkább elfordul a „hagyományos” munkától, így 2025-re új modellek jelennek meg, és a szemléletváltó márkák olyan rendszereket építenek, amelyek felismerik az új értékteremtési formákat. A siker titka az autentikus részvétel és a stratégiai elköteleződés jutalmazásában rejlik.
Milyen figyelemre méltó példák vannak erre?
Virtuális IKEA-dolgozók
2024 nyarán az IKEA elindította a Co-Worker Game-et a Roblox játékban. Itt a játékosok virtuálisan dolgozhattak az IKEA-ban, felfedezhették az egyes osztályokat, segíthettek ügyfeleknek, előléptetéseket szerezhettek. A játék előtt brit és ír 18 éven felüli érdeklődők jelentkezhettek a 10 virtuális munkakörre. Óránként 13,15 GBP-t kereshettek. A Roblox szélesebb közössége pedig interaktív élményekben vehetett részt és exkluzív IKEA-tartalmakat nyerhetett.
Közösségi platformra lép a szépségápolási márka
2024 júliusában a Glossier, együttműködött a TYB (Try Your Best) közösségi platformmal. A platform lehetőséget biztosít a márkák számára, hogy kihívásokat hirdessenek. Pl. a Glossier-vásárlók szelfiket küldhetnek, amelyek megjelenhetnek a népszerű amerikai szépségápolási márka közösségi médiás csatornáin. A felhasználók által gyűjtött pontok kedvezményekre válthatóak. Az első 24 órában több mint 10 000 rajongó csatlakozott. Más szépségápolási márkák is aktívan jelen vannak a platformon, és az ott szerzett fogyasztói adatokat használják a termékfejlesztéseik és kampányaik során.
4. Az AI korában kincs a hiba
A 2025 évi kiskereskedelmi trendek egyik legérdekesebbje a humanifesto, amely egy összetett kifejezés a human (emberi) és a manifesto (kiáltvány) szavak kombinációjából. Az alapvető jelentése: egy olyan kiáltvány vagy nyilatkozat, amely az emberi tapasztalatok, értékek és törekvések fontosságát hangsúlyozza, különösen az AI és a technológia világában. A humanifesto arra utal, hogy az emberek egyre inkább a valódi emberi értékekhez, például az érzelmi hitelességhez, a sebezhetőséghez és a tökéletlenség elfogadásához fordulnak, ellentétben a gépek és algoritmusok uralta világgal.
A gyors technológiai fejlődés újragondolásra késztet minket arról, hogy mit jelent embernek lenni. Ez megjelenik a popkultúrában is, ahol a hibák, a rendetlenség és a sebezhetőség elfogadását ünneplik. Ahogy az AI-vezérelt tartalmak és hirdetések egyre nagyobb teret nyernek, egyre többen a valóságot keresik, annak minden karcosságával. A márkák számára ez a törekvés az imperfekció, az érzelmi hitelesség, a komplexitás és a változatosság értékelését jelentheti.
Íme egy remek ötlet erre a kiskereskedelem világából:
Dühszoba a frusztrációk levezetésére
2024 júliusában a londoni Miista divatmárka New York-i boltja egy részét ideiglenesen irodát imitáló dühöngőszobává alakította át. A látogatók íróasztalokat, számítógépeket, nyomtatókat törhettek szét a helyiségben saját frusztrációik levezetéseként. A koncepció egy „közösségi dühfallá” fejlődött. A látogatók post-it jegyzeteket rögzíthettek a falra személyes vagy politikai dühükkel, aggodalmaikkal teleírva.
Ha szeretnél a 2025 évi kiskereskedelmi trendek nyomán, vagy más ötletekkel kitűnni a kiskereskedők közül, illetve lépést tartani a legújabb trendekkel, akkor válaszd szolgáltatásainkat a polcszerviztől a titkos vásárláson át a hostess promócióig! Fordulj hozzánk elérhetőségeink valamelyikén!