Bizonyára felvonja a kedves olvasó a szemöldökét, hogy miért jövünk október elején még a 2024-es nyári olimpiával, de mindjárt elmagyarázzuk. Érdemes ugyanis még egy picit beszélnünk róla, de nem a sportteljesítményekről és az országok összecsapásáról lesz szó, nem is Imane Helif-ről és a botrányokról. Természetesen a merchandising és márkaaktiválás szempontjából érdekes nekünk visszatekintenünk.
Az Olimpia nem csak a sportolók, hanem a divatvilág porondja is
Ez különösen akkor igaz, ha a helyszíne Párizs, a divat egyik fővárosa, hiszen ilyenkor a divat, a luxus és az életstílus soha nem látott módon került a figyelem középpontjába.
Amikor az LVMH, a Louis Vuittont és a Christian Dior-t is összefogó francia luxusipari óriásvállalat bejelentette, hogy ő lett a 2024-es párizsi olimpia első luxusszponzora, már biztosan lehetett tudni, hogy a bolygó legnagyobb eseménye nem csupán a sportról fog szólni. Már a megnyitót is divatmárkák üzenetei uralták, számos márka bemutatója lett az LVMH égisze alatt az érmek és az olimpia láng ládáitól a fellépő sztárok ruhájáig.
Céline Dion, Lady Gaga vagy Aya Nakamura mind Christian Dior-ruhában jelentek meg. A francia sportolók hivatalos egyenruháját a Berluti olasz luxusház tervezte, amely 1993 óta szintén az LVMH ernyője alá tartozik. A ceremónia alatt pedig a Louis Vuitton bemutatta az olimpiai fáklyák és érmek tárolására és szállítására testreszabott ládáit, amelyek tervezői a luxus utazótáskák hagyományaira alapoztak.
A nemzeti delegáltak egyenruhái és a sportolók nyitóeseményen viselt öltözetei mind-mind remek lehetőséget kínáltak a márkáknak, hogy innovatívan kapcsolódjanak az ötkarikás játékokhoz. A sport és a divat közti együttműködések ezáltal új szintre léptek.
Bemutatunk 5 márkát, amelyek egyedi stratégiákat alakítottak ki áttörve a reklámzajt és kiemelkedve a tömegből. Mindezt márkaidentitás megőrzése mellett.
Nemzeti egyenruha, mint a márkaaktiválás egy formája
Az egyenruha a nemzeti és kulturális büszkeség kifejezésének mindig is erőteljes felülete volt. Az olimpiai játékok története során a legjobb olimpiai egyenruhák mindig a kor szellemét tükrözték. Ha pedig Párizs az olimpia helyszíne, abszolút eljött a nemzetek divattervezőinek ideje.
A libériai olimpiai csapatnak a New York-i székhelyű libériai-amerikai tervező, Telfar Clemens tervezett egyenruhát, másként megközelítve a csapat megjelenését. A nyitóünnepség hivatalos ruhái mellett a kényelemre helyezve a hangsúlyt pólókkal, tréningruhákkal és kivágott pulóverekkel színesítette kollekcióját.
A mongol olimpiai küldöttség egyenruhái a fehér, kék és arany színben hímzett gallérokkal ellátott dobozos mellényeikkel pedig azonnal elrabolták az internetes közönség szívét. Az egyenruhákat a Michel & Amazonka márka jegyzi egyfajta tisztelgésként a nemzet történelme előtt. Az ihletet a mongol Naadam Fesztiválból merítették a tervezők, amely tulajdonképpen egy mongol miniolimpia, az ország nemzeti játékaira épülő esemény. Az olimpiai fáklya ihlette arany elemek gyönyörűen ábrázolják a hegyeket, halakat és más természeti motívumokat.
A Skims állt az USA olimpiai csapata mögött
A Kim Kardashian által alapított márka 3. alkalommal állt hivatalos háló-, fehérnemű- és nappaliruházati partnerként az USA sportolói csapata mögé. A 2020-as tokiói és a 2022-es pekingi együttműködés után a 2024-es párizsi olimpiai és paralimpiai játékok ihlette különleges termékeket, eseményeket és árucikkeket dobott piacra.
A Skims kampányát nemzeti büszkeséggel itatták át, olyan olimpikonokat és paralimpikonokat felsorakoztatva maguk mellé, mint pl. Gabby Thomas és Fred Kerley atléták, Jessica Long és Caeleb Dressel úszók, Nick Mayhugh futó és labdarúgó, vagy Sunisa Lee tornász.
A márka aktiválásának sikerét az hozta meg, hogy hű maradt eddigi „énjéhez”. A Skims ugyanis klasszikus nappali ruházatot kínált, beleértve a hálóruhákat, melltartókat, fehérneműket és fürdőruhákat, egy sportosabb termékcsalád bemutatása helyett.
A Kith újjáélesztett együttműködése az USA olimpiai csapatával
A Kith amellett, hogy egy különleges archívum ihlette kollekcióval jött elő, amellyel az olimpiai és paralimpiai játékok előtt tiszteleg, elindította Kith for Olympics Heritage kollekcióját is. Ez egy vintage ihletésű olimpiai dizájn gyűjtemény az olimpia történetébe mélyedve, ikonikus eseményekre fókuszálva. Az olyan darabok azonnal elfogytak, mint pl. egy mez 1948-ból Londonból, egy plüss póló 1988-ból Szöulból, és egy póló a 1996-as Atlantai Olimpiáról. Minden egyes darab egyedi, a gyűjtői tárgyak vonzerejével bír, így a gyűjtögető szemléletmódú Z generáció hamar lecsapott rá.
Mit tehet egy márka, ha nem lehet az olimpia hivatalos szponzora?
A francia Jacquemus luxusmárka megtalálta a módját, hogyan kapcsolódjon a nyári játékokhoz, ha már nem válhatott hivatalos szponzorrá. A Nike-val közösen piacra dobta a francia zászlóra emlékeztető kék-fehér-piros színekben pompázó kapszulakollekcióját, amely a sportruházat esztétikáját tükrözi.
Az egyedi kollekcióhoz egy Párizs előtt tisztelgő film is készült Simon Porte Jacquemus rendezésében, J’aime Paris címmel. A divattervező rendezői debütálása az atlétikára, a divatra és a művészetre utal olyan sztárszereplőkkel, mint a tenisz királynője, Serena Williams, a rapper Central Cee vagy a modell Lila Moss.
Ez kitűnő példa arra, hogy egy márka hogyan vehet részt egy globális eseményben és hogyan irányíthat magára figyelmet anélkül, hogy a hivatalos szponzorrá váláshoz szükséges hatalmas pénzmennyiséget ki kelljen adnia – bár nyilván ez a kampány sem filléres költségvetésből jött létre.
Ha szeretnél te is kitűnni márkáddal a tömegből, és egyedi merchandisinggal, polcképpel elérni a célcsoportodat, keress meg minket!