Bár a Z generáció tagjait „digitális bennszülöttek” elnevezéssel is előszeretettel illetjük, azért ne gondoljuk róluk, hogy nem járnak fizikai boltokba vásárolni. Igaz, más elvárásokkal és más prioritásokkal lépnek az üzletbe. Az MG2 nevű amerikai cég felmérésének eredménye azt mutatja, hogy számukra a márkaértékek és a vizuális élmények vonzóak a fizikai boltokban, emellett pedig a jó közérzetre és a közösségi kapcsolatokra fókuszálnak.
A Z generációs fogyasztók böngészési és vásárlói élményeiről a kutatást végző cég kvalitatív és kvantitatív (1100 fős) felmérések sorát végezte el. Azt a célt, hogy jobban megértsük a Z-sek gondolkodását, érzelmeit és részletes kontextust kapjunk, csak kvantitatív adatokkal nem lehetett volna elérni.
Közösség és közös értékek – ez a Z generáció fő bolti élménye
A termékek érintése, tapintásának lehetősége és a felpróbálása… a válaszadók közel 75%-ának ezek az elsődleges motivációi, ha fizikai bolt felé veszi az irányt.
A felmérésben résztvevők kb. fele mondta, hogy a hagyományos kiskereskedelmi környezeten kívül szívesebben lép kapcsolatba a márkákkal kiskereskedelmi üzletekben levő shop-in-shop révén vagy a nagyobb áruházakban. 50% a kiterjesztett valóság kijelzőire voksolt valamennyi rendelkezésre álló bolti technológiai lehetőség közül, hogy tesztelje a színeket és stílusokat.
A felmérést végző cég mélyebbre akart merülni a Z generáció pszichológiájának megértésében. Felismerte, hogy ez egy összetett csoport és meg szerette volna érteni őket. Így meg tudták kérdőjelezni és megcáfolni a generációs tévhiteket. Ennek egy részét a korosztályhoz tartozó spektrum adja. Az idősebb Z-sek az ezredforduló szülöttei, míg a fiatalabbak már jóval 2000 után jöttek világra, az Alfa generáció előtt. Ezek külön „árnyalatok” a generáción belül, de még tovább bontható archetípusokra.
Fogyasztói archetípusok a Z generáción belül
4 fogyasztói archetípust tudtak beazonosítani a kutatást végzők a Z generáció tagjai között, és ezeknek magyarul kicsit furcsán hangzó neveket is adtak:
- A boldogan leváló – ők a technológiában jártas fogyasztók. Ami a technológiahasználatot illeti, elég magasak az elvárásaik, ezért meg kell értenünk, hogyan tudjuk ezt teljesíteni. Ugyanakkor ezek a Z-sek nem akarnak a közösségi médiában élni és lélegezni.
- A rugalmas megvalósító – aki a hagyományos sikereket akarja érezni, és az innováció élvonalában akar lenni.
- Az új tökéletes – aki „radikálisan elfogadja a szépség különböző formáit és árnyalatait”.
- Az erkölcsi szószóló – aki átláthatóságra és hitelességre vágyik a márkáktól, és keresi a változást hozó cégeket.
Bár az archetípusok segítettél a kutatást végző cég munkatársait felmérni a Z generáció viselkedését és elvárásait, sok fogyasztó igazából több archetípus keverékének bizonyult.
Melyik archetípust mivel lehet a boltokba vonzani? Erről a cikkünk folytatásában írunk.
Fotó: Freepik