A tavalyi év vége rendhagyóan alakult a kereskedelemben és világszerte az emberek szívében is. A hagyományos ünnepi szezon és hangulat keveredett a globális focilázzal a világbajnokság szokatlen időszakban történő megrendezése miatt. Sok futballdrukker írta fel a karácsonyi kívánságlistájára kedvenc csapata emléktárgyait, és ez új lehetőségeket nyitott meg a kiskereskedők előtt.

Foci VB merchandising emléktárgyak kiskereskedelem


Nagy lehetőség a kiskereskedelemnek

A Soccer.com-nál felugrott a foci világbajnokság eseményét kiemelő termékek száma, meglovagolva a megszállott drukkerek igényeit. A Panini focimatricás könyvei és a népszerű futballcsapatok mezei is elárasztották a boltokat. Sőt, a Soccer.com megállapította, hogy a nem a világbajnokságra összpontosító termékeik is vonzóbbá váltak, pl. megnőtt a kereslet a futballcipők iránt. A nyári világbajnokságok láza már jól ismert a kereskedelemben, a téli esemény azonban még az 1984 óta működő cégnek is váratlan meglepetéseket okozott.

A Soccer.com csapata ettől függetlenül főleg a tipikus világbajnosággal kapcsolatos terveit követte – mondta Lance Long, termékértékesítésért felelős vezető – de a cég élvezhette a téli időzítés előnyeit is. Pl. jutott nekik egy kis extra pufferidő a termékek beszerzésére, ami fontos, mert az ellátási lánc fennakadásaival továbbra is küzd a kiskereskedelem.
„Ha december helyett most július lenne, az ellátási lánc sokkal nehezebb lett volna.” – tette hozzá Long.

Katar foci vb emléktárgyak merchandising kiskereskedelem profit

Ezek voltak a legkeresettebb termékek a téli foci vb idején

A világbajnokságot szervező FIFA-nak összesen 140 millió dollárt hoztak a licenszjogok a vendéglátással, a jegyeladásokkal és egyéb bevételekkel együtt. Ez a FIFA 2022-es, 4,7 milliárd dolláros összbevételi költségvetésének 15%-át teszik ki.

Az ünnepi szezon legmenőbb futballtermékei ezek voltak:
1. Matricás könyvek és matricák a Panninitől;
2. Futballmezek; és
3. Cipők, lábbelik, amelyeken megjelenik a világbajnokság színpalettája, tehát tartalmaz aranyat, fehéret és kéket.

A Pannini olasz cég, amely több mint 60 éves múltra tekint vissza az emléktárgyak gyártása terén. Nem mindig tündökölt a csillaguk. Az 1994-es meccseket követően csökkent a gyűjthető világbajnoki matricatermékeik népszerűsége, azonban a kereslet a 2022-es foci vb utolsó 3-4 szakaszában ismét megugrott és erősen tartotta magát.

Foci VB merchandising emléktárgyak kiskereskedelem

A 2022-es vb téli időzítése eleinte némi kihívással járt a futballárut és emléktárgyakat árusító kiskereskedőknek

A promóciók kezdetben döcögősen mentek csak. A meccseket beárnyékolta a Major League Baseball 2022-es világbajnokság, az új NBA-szezon kezdete és – az USA téli favoritja – az amerikai futball. A 2022-es katari labdarúgó-világbajnokság kezdete után azonban robbanásszerűen megnőtt a kereslet.

„Egyszerűen nem állt elég hely és sávszélesség a média rendelkezésére a világbajnokság lebonyolításához, így az időzítés más volt, mint a nyári világbajnokságok esetén” – mondta Long. „Sokkal kevesebb volt a felfutási idő, de amikor a kereslet végül berobbant, a szokásosnál erőteljesebb lett.”

foci vb emléktárgyak kiskereskedelem

 

A futball világbajnokság után csend várható a kereskedelemben

Egyértelműen jelentős értékesítési lökést adott a világbajnokság időzítése az ünnepi szezonban az olyan kiskereskedőknek, mint a Soccer.com. De akad néhány óvatosságra intő tényező is:

1. A világbajnokság és a szezonális ünnepi üzenetek egyensúlyba hozása a kiskereskedelemben kihívást jelentett. Meg kellett teremteniük azt az egyensúlyt, amelyben a futballrajongók fogyasztói igényeit is csúcsra járatják, de a hagyományos év végi ünnepekkel kapcsolatos hangulat is fennmarad, és akik nem kíváncsiak a foci vb-s relikviákra, azok sem érzik úgy, hogy ezzel bombázzák őket. A cég el szerette volna adni a foci vb-s termékeit, de a szezonális ajándékokat és díszítéseket is. Nem kis kihívást jelentett minden termékről egyszerre beszélni a marketingben.

2. A futballtermékeket árusítóknak korán el kellett kezdeniük a 2023. januári árképzési és promóciós stratégiájuk megtervezését, hiszen az új év első hónapjaiban lecsendesedési időszak várható a sportban, de ugyanúgy a kiskereskedelemben is. Ahogy az iskolakezdési szezon végéhez hasonlóan számos kereskedő csökkenti az iskolatáskák, iskolai termékek, gyerekcipők árait, a Soccer.com-nak és a hozzá hasonló cégeknek is át kell gondolniuk a foci vb és az ünnepek utáni leárazási terveiket. Ennek fő oka a világbajnokság szokatlan időzítése. Ez talán a legnehezebb feladat: minél több vásárlót mozgósítani a lecsendesedett kereskedelmi időszakban. A cég azonban optimista, szerintük a fanatikus vásárlók így is vásárolnak.

Ha te is szeretnél kitűnni termékeiddel a tömegből, keress minket, segítünk!

Válasz

Your email address will not be published. Required fields are marked *
Ezt használhatjuk HTML címkeként vagy attribútumként: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>