Lássuk, mi vár a kiskereskedelemre 2023-ban, a metaverzumtól kezdve a mesterséges intelligencián és az A generáció vásárlóerején át a fenntarthatóság és a csalás elleni harc középpontba kerüléséig.
A kiskereskedők továbbra is meg kell küzdjenek az ellátási láncban jelentkező kisebb-nagyobb zavarokkal, de a világszerte fennálló problémákat lehetőségekké is alakíthatják. Azok a kiskereskedők, akik képesek figyelmüket és képességeiket egy szűk tucatnyi projektre összpontosítani, növelhetik profitjukat.
10 jóslat, amely várhatóan – pozitív vagy negatív – hatással lesz a kiskereskedelemre a következő 12 hónapban
1. Kísérletezés új boltformákkal
A sikertörténetek inspirálnak majd másokat is annak tesztelésére, hogy a „kicsi a bors, de erős” tényleg megállja-e a helyét. A pandémiát követően a kiskereskedők a vártnál nagyobb ütemben nyitottak üzleteket, látván, hogy micsoda lelkesedéssel térnek vissza a vásárlók a fizikai boltokba. Ezek az üzletek versenyelőnyt is jelentenek a helyismeretüknek, személyre szabott árukészletüknek, valamint megfelelő méretű lábnyomuknak köszönhetően.
Néhány márka azt tervezi, hogy partnerségre lép nagyobb kereskedelmi láncokkal és megjelenik azok üzleteiben. Ez azok számára jó hír, akik vágynak a kényelmes bevásárlásra, de szeretnének kevesebbszer boltba menni.
Aztán ott van a Best Buy is, amely a kisebb bolt formátum egy másik megközelítését alkalmazza. Itt válogatott árukészlet várja a vásárlókat, arra bátorítva őket, hogy mindent itt intézzenek, a vásárlástól kezdve az áruk digitális kiválasztásán keresztül az online tanácsadásig. Valamint 24 órában elérhető csomagautomaták szolgálják a vevők kényelmét.
2. Továbbra is bizonytalan, megéri-e a metaverzumba fektetni
A metaverzum a márkapozícionálás fontos helyszíne lett, amely a fizikai és a virtuális világot ötvözi, így kínálva dinamikus interakciós lehetőséget a márkáknak és embereknek. A népszerű Fortnite számítógépes játék már élő koncerteket is rendezett a metaverzumban, míg a kiskereskedelem területéről számos márka (pl. a Nike) hozott létre virtuális világokat a Roblox nevű játékban, ahol a felhasználók közvetlen kapcsolatba kerülhetnek a termékekkel.
A jövőben a metaverzum platformként szolgálhat virtuális üzletek, különféle szórakozási lehetőségek, oktatási tevékenységek és munkahelyi meetingek számára. Az ehhez szükséges technológia nagy része már rendelkezésre áll, de az emberek nem barátkoztak még meg vele.
3. A fejlődés a Web3-ban folyamatos, különösen a blokklánc technológiák területén
A metaverzum a feljövőben lévő Web3 platform építőkockáinak számító technológiákat egyesíti. Ezek közé tartoznak a decentralizált blokklánc rendszerek, a digitális fizetőeszközök és tokenek. Egyre több kiskereskedő veszi át a blokklánc technológiát, pl. már kezd gyökeret ereszteni az ellátási lánc területén. Jó digitális lábnyom, így nyomon követhető egy termék útja a kiindulási ponttól az üzlet polcáig. De használják a készletgazdálkodás, ügyféladatok, hitelességigazolás és hűségprogramok terén is.
Folyamatos átjárás lesz a két világ, a fizikai boltok és a metaverzum között, de még évekre vagyunk attól, hogy ez a hétköznapjaink részévé váljon.
4. Még több kiskereskedő csatlakozik majd a kereskedelmi médiahálózat trendhez
A kereskedelmi médiahálózatok (RMN) kiváló lehetőséget teremtenek a kereskedőknek, hogy célzott marketingtevékenységet fejtsenek ki. A koncepció már 10 éve létezik (az Amazon 2012-ben indította el sajátját), a fejlődés most 2 okból gyorsult fel:
• A koronavírus pandémia hozta változás a fogyasztók és márkák közti kapcsolatban.
• A 3. féltől származó cookie-k és adatok leértékelődése miatt elszenvedett marketing és hirdetési veszteség.
Az RMN-ek hozzáférést kínálnak a kiskereskedők nagy becsben tartott direkt ügyféladataihoz és csatornáihoz, azok applikációján vagy weboldalán keresztül, és a márkáknak lehetőségük lesz az eladási helyen elérni célközönségüket. S bár a potenciál végtelennek tűnhet, a médiadollárok száma véges. Ezért a növekedés ebben a csatornában óvatosan tervezendő.
5. A mesterséges intelligencia (AI) szintet lép
2022 második negyedévében a Google és a Meta vezetői is arról számoltak be, hogy már most megtérülőben vannak az AI technológiákba fektetett összegek.
A kiskereskedelmi vállalatok nagy várakozásokkal tekintenek az AI generált, személyre szabott kommunikáció lehetősége felé, amely segítségével direkt fogyasztói adatokon alapuló marketing üzeneteik nem csak áttörnek a digitális zajon, de képesek is irányítani a párbeszédet. Sőt, a „generatív” AI applikációk akár a felhasználó szöveges inputja alapján hoznak létre új tartalmat.
Következő hónapban folytatjuk újabb 5 jóslattal! Érdemes figyelemmel kísérned oldalunkat!