A kórházak és orvosi rendelők általában nem helyeznek nagy hangsúlyt az ügyfélélményre, ezért a kórházi ajándékboltok és kávézók gyakran „szürkék”, a termékek minősége pedig általában közepes. A Hydra Health próbálja megváltoztatni ezt a hozzáállást, és magasabb színvonalú termékekkel és szolgáltatásokkal kívánja gazdagítani a kórházi környezetet. Vajon milyen jövőt hoz a kereskedelemben a kórházi merchandising új korszaka?
Milyen tapasztalatokból táplálkozik az új kórházi merchandising
A spa és wellness piacáról inspirálódott a Hydra Health. Marie Kloor, a cég alapítója elárulta, milyen cél lebegett a szemük előtt, amikor megálmodták a kórházi kiskereskedelem újító ötletét.
„Missziónk, hogy átalakítsuk azokat a területeket, amelyek hagyományosan inkább másodlagosak voltak, és gyönyörű, vásárlóközpontú és bevételt generáló terekkel cseréljük fel őket. A legtöbb finanszírozás a klinikai működésekbe áramlik. De az orvosi intézmények oldalain illetve az intézményekben tartózkodás élményének egy jelentős része nem klinikai jellegű” – nyilatkozta.
A Hydra Health célja tehát, hogy a kórházakba és orvosi kampuszokba innovációt hozzon. Az új személet prémium, kényelmi szolgáltatásokkal tűzdeli tele a kórházi kiskereskedelmi területeket. A terv megvalósításába egy philadephiai kórházban kezdtek bele, de ebben az évben és a jövőben további bővítésekben is gondolkodnak.
Nem kérnek befektetést a kórháztól
A kidolgozott üzleti modell a finanszírozási megoldás terén is innovatív. A kiskereskedelmi helyszínek tervezését és kivitelezését az egészségügyi intézménnyel közösen dolgozzák ki, beleértve a bevételek és a profit megosztásának modellét is.
„Arra összpontosítunk, hogy egy olyan kiskereskedelmi élményt hozzunk, ami modern és értékteremtő a helyszínen az alkalmazottaknak, a pácienseknek és a látogatóknak. Nem kérünk befektetést a kórháztól, mert tudjuk, hogy már rengeteg más dologra használják a költségvetésüket, és bizonyos márkajellegű és tervezési szabványokhoz is ragaszkodunk” – mondta Kloor.
Az üzletek termékskálája minden látogató igényét igyekszik kielégíteni. Olyan késztermékeket is kínálnak, mint a ruházat, ajándéktárgyak, nassolnivaló, üdítő, könyvek, magazinok, vagy a személyes higiéniát biztosító termékek.
A kulcs a jó kiskereskedelem „alapjainak” megszerzése, amelyről Kloor így nyilatkozott:
„Azt tettük, amit az alapokban tanítanak. Megvizsgáltuk, hogy kik az ügyfeleink, alkalmaztunk egy tervezési gondolkodásmódot, és aztán a felhasználók köré építettük fel a termékválasztékunkat és az üzleteinket. Ennek eredményeként több bevételt generálunk a kórháznak. Költséghelyről nyereséghellyé váltunk.”
Igény- és elégedettségi felmérés fókuszcsoporttal
A Hydra Health gyakorlatilag megállás nélkül tart fókuszcsoportos felméréseket azokkal a résztvevőkkel, akik vásárolni fognak ezekben a boltokban a mindennapokban. Annak érdekében, hogy biztosan a megfelelő termékekre és élményekre fókuszáljanak, folyamatosan figyelik az igényeket, bár a kórházi páciensek és látogatóik interjúztatása az egészségügyi információk bizalmasságát és biztonságát védő jogszabályok miatt nem egyszerű. Ezt úgy oldják meg, hogy a Hydra Health csapata szorosan együttműködik az egészségügyi intézmények betegjogi képviselőivel.
A felmérésben gyűjtött adatból jól kimutatható, hogy milyen változatos termékválasztékra van igény. Mivel ezekben az intézményekben hosszabb tartózkodásra is számos példa van, olyan termékekre is felmerül az igény, mint a hálóing, pizsama, ágynemű, fogkefe és még hosszan sorolhatnánk.
Nem csak bolt
Az egészségügyi intézményekben a környezet olykor érzelmileg kimerítő. Ebben az ápolók és orvosok ugyanannyira egyetértenek, mint a betegek és a látogatók. A jóllét és a feltöltődésre, pihenésre alkalmas helyszín tehát nem csak a kórházi ápoltak számára fontos, hanem az egészségügyi dolgozókat is támogatja. Ezért is kulcsfontosságú, hogy a wellness helyszínek bevált gyakorlatából merítsen ötleteket a Hydra Health tervezési esztétikája. Így alakult ki a terekbe választott semleges színpaletta, a lágy világítás, a gazdag textúrák, és a barátságos, zsúfoltságtól mentes környezet. Egy oázis az intézményen belül, ahol könnyednek érezheti magát, aki betér és itt megpihen.
A kórházak tereiben sokszor kevés vagy egyáltalán nincs természetes fény, ezért a megvilágítás megfelelő megválasztása különösen fontos, és szerep jut a sok növénynek is. Egy barátságosabb környezet eltávolíthatja a betérőket a klinikai területeken megszokott sárgás fényektől.
Olyan, kisebb közösségek egyedi igényeire is jut figyelem, mint pl. a kismamáké. Így a kényelmi szolgáltatások között szoptatós szoba, fitness helyiség, szépségbár, gyereksarok is szerepel. Az ápolók és orvosok számára pedig pihenőszobákat is létrehoznak. A kórházi személyzet kielégítő kikapcsolódása munkaerő-megtartó hatással is bír.
„Sokat hallani arról, hogy az ápolók és az alkalmazottak kiégnek az egészségügyi környezetben, és a valóság az, hogy gépekből étkeznek, rossz minőségű kávét isznak. Mit tehetünk azért, hogy olyan élményeket hozzunk létre, amelyek vonzzák és megtartják az alkalmazottakat, valamint segítenek a klinikai műveletek kezelésében?”
Mint ez a cikk is mutatja, a kereskedelem bármely területét vonzóbbá lehet tenni átgondoltsággal, igényfelméréssel és egy szokásoktól elrugaszkodott ötlettel. Ha szeretnéd üzleted polcképét és céged merchandisingját megújítani, fordulj hozzánk bizalommal!