Egyre kevesebb fogyasztó csábul el az úgynevezett impulzusvásárlások felé – mutatta ki egy amerikai piacfelmérés. Cikkünkből kiderül, valóban eljött-e a tudatosabb vásárlás időszaka, vagy valami másról van szó.

Csökkent az impulzusvásárlások száma, írja a piacfelmérés

A Slickdeals egy kuponos, akciós hirdető cég, amely az USA-ban működik. Ennek a cégnek a megbízásából készítette el a OnePoll éves piacfelmérését az impulzusvásárlásokról. Az eredmény meglepő (vagy sem): 2023-ban csökkent az amerikai fogyasztók körében a tervezetlen vásárlások száma. Illetve a 2000 USA-beli impulzusvásárlóra kiterjedő vizsgálatból kiderült, hogy 38%-kal csökkent a nem tervezett kiadások mértéke. Ez az érték az előző évben csak 14 százalék, azelőtt pedig 16 százalék volt, tehát a változás valóban jelentősnek látszik.

Havonta 6 impulzusvásárlás a piacfelmérés szerint

Ha a válaszadók átlagát nézzük, egy átlagos fogyasztó hat nem tervezett terméket vagy szolgáltatást vásárol egy hónapban. Ez alacsonyabb szám, mint a korábbi éveké. 2022-ben és 2021-ben havi 12, 2020-ban havi 9 alkalom volt az átlag. A tárgyak, alkalmak száma azonban csak egy adat a sok közül. A piacfelmérés eredményéből azt is megtudhatjuk, hogy a válaszadók összesen kevesebb pénzt költenek azokra a termékekre, amelyeket nem terveztek előre beszerezni, hanem csak a boltban vagy a reklámok alapján keletkezett igényük rájuk. Átlagosan 151 USD a havi költés az impulzív vásárlások esetén. Ez is jelentős csökkenés, hiszen 2022-ben 314 dollárt, 2021-ben pedig 276 dollárt mutatott ki a kutatás.

Piacfelmérés: az impulzusvásárlások az alapvető szükségleti cikkekre terjedtek át

Mi lehet a csökkenés oka?

Az infláció világviszonylatban hatással van a költésekre, ezért nem meglepő, hogy a válaszadók 77%-a jelölte meg a tudatosabb pénzkiadás okául. 39% állította, hogy az alapvetően szükséges termékekre impulzívabban költ, mint a luxusra (19%). Az impulzusvásárlások közül a top3 kategória az alábbi:

  • 55% ruházati cikkek
  • 50% élelmiszerek
  • 42% háztartási cikkek

35% árulta el, hogy impulzusvásárlásaiban nagy szerepet játszott a kimaradástól való félelem érzete (FOMO), de ez jóval alacsonyabb a 2022-es 67%-hoz képest.

Új értelmet nyert az impulzusvásárlás

„Mivel a vásárlók azt állítják, hogy nagyobb valószínűséggel vásárolnak impulzusból alapvető szükségleti cikkeket, mint luxuscikkeket, miközben ezzel egyidejűleg az impulzusos költekezés csökkenéséről számolnak be, változást tapasztalhatunk abban, ahogyan a fogyasztók definiálják az impulzusvásárlást” – mondta Vitalij Pecsarszkij, a Slickdeals üzletágvezetője. „Ha a kínálkozó alkalmat megragadva a leértékelésekkor vásárlunk olyan árut, amelyre tényleg szükségünk van, például wc-papírra vagy harapnivalóra a kamrába, akkor végül is hosszú távon pénzt takarítunk meg.”

Ha szeretnél merchandising és trade marketing ötleteket megvalósítani a termékeid értékesítésében, fordulj hozzánk!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük