Egyre gyakrabban találkozunk azokkal a trendekkel, amelyek a fenntarthatóság irányába mutatnak a kiskereskedelem terén (is). Nem meglepő, ha egyre inkább elterjedté válik az az elgondolás, miszerint a jövő kiskereskedelmi egységei is a „zöld” üzletek felé tolódnak el. Mit is jelent ez a gyakorlatban?

 

Fenntartható termékkínálat

A jelenlegi trendek alapján a jövő szupermarketeiben az az irány látszik körvonalazódni, hogy egyre inkább teret hódítanak a szortimentben a helyi és a regionális termékek. Emellett előtérbe kerülnek azok az élelmiszercsoportok, amelyek termelési és feldolgozási folyamatai is a fenntarthatóságot helyezik fókuszba:

  • vegán ételek
  • friss bioélelmiszerek
  • egészségtudatos táplálkozást elősegítő termékek
  • magasabb állatjóléti körülmények között előállított hústermékek

Jövőbe mutató trendek napjainkban

A fenti futurisztikus kép írmagjai már most el vannak vetve. Kiváló példa erre a REWE német szupermarket-lánc legújabb kiskereskedelmi koncepciója, amely a Zöld Termelői Piac nevet kapta. Nemrégiben, Wiesbadenben nyílt meg az első ilyen üzlet, amelynek tetőterén egy komplett saját gazdaság található.

 

A növénytermesztésre (bazsalikom) és állattenyésztésre (tilápia halak) szakosodott gazdaság remek ökológiai körforgást, valamint gazdaságos víz- és egyéb energiafelhasználást tesz lehetővé. Emellett a helyben megtermelt javakat a saját és egyéb környékbeli szupermarketek értékesítik, ami jelentős megtakarítást jelent a szállítási és csomagolási költségekben, valamint a műanyag hulladék tetemes csökkentését is maga után vonzza.

 

Tippek és ötletek a kiskereskedelmi egységek „zöldítésére”

 

  • „Zöld” épületek: természetes – elsősorban megújuló – anyagok (pl. fa) és energia (pl. nap és víz) felhasználása a bolt kialakítása, technológiai üzemeltetése és a külső-belső design során.
  • Helyben vagy a környéken termelt javak széles választéka a termékszortimentben.
  • Vásárlók beavatása a bolt „zöld” működésének hátterébe.
  • Bemutatkozási és értékesítési lehetőség a helyi termelők és árusok számára.
  • Digitális megoldások és szolgáltatások, amelyek idő-, pénz- és energiamegtakarítást eredményeznek.
  • A szupermarketek környezetében található potenciális zöld területek növelése.
  • Elektromos és egyéb környezetkímélő járművek használatának elősegítése.

 

Fotó: REWE Group

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük