Újabb digitalizációs szintre lépett az élelmiszeripar. A Deloitte OBA4Trace névre keresztelt termék-nyomonkövetési rendszere a teljes terméklánc komplex adatkezelését teszi lehetővé. Az innovatív fejlesztés olyan gazdasági és minőségbiztosítási előnyökkel jár, amelyeket az élelmiszer-ellátási lánc minden szereplője hasznosítani tud, és a megfelelő adatelemzés révén marketing előnyt kovácsolhat belőle.

Tudatos fogyasztó az értékesítési ponton

Az új rendszer szükségességére a Deloitte nemzetközi tanulmánya hívta fel a figyelmet, miszerint a fogyasztók előnyben részesítik azokat a termékeket, amelyek előállításáról – az alapanyagokról, termelőkről, gyártási módszerekről – részletes és megbízható információval rendelkeznek. Mivel a vásárlók tudatosan azokat a termékeket választják, amelyek magas minőségét garantálva érzik, ezáltal előtérbe került a termék származását és minőségét bizonyító adatok megléte és elérhetősége, egyúttal előnybe kerülnek azok a termelők, akik transzparensek a termék összetevői és a gyártási folyamatok terén.

Az új nyomonkövetési rendszer ezt az igényt hivatott kielégíteni. A termékek QR-kódja tartalmazza a szükséges információkat a termékről: a gazdálkodás körülményeiről és fenntarthatóságáról, a gyártás dátumáról és módjáról, a hűtési folyamatról, valamint a szállítási körülményekről.

Transzparenssé válnak az ellátási lánc szereplői

A fogyasztókkal ápolt bizalmi kapcsolatot biztosító transzparencia kialakítása ugyanakkor minden résztvevő számára előnyös, hiszen kiszűrhetővé válnak a vásárlók számára értéket képviselő termelők, feldolgozók és kereskedők. Minden szereplő közös érdeke a tisztességes kereskedelem és a hosszú távú fennmaradást elősegítő nyereség.

Az előnyök ugyanakkor különbözőképpen oszlanak el a terméklánc egyes szereplői között. Míg a bevezetés költségei elsősorban az ellátási láncok elején található szereplőknél jelentkeznek, addig a rendszer előnyét leginkább a fogyasztókhoz közel álló szereplők élvezik. Egyrészt azért, mert a kereskedők számára több, kézzelfoghatóbb és könnyebben kimutatható előny keletkezik. Másrészt pedig azért, mert a gazdák – megfelelő adatelemzés hiányában – kevésbé tudják hasznosítani az eredményeket.

Kettős haszon a kereskedők számára

A kereskedők és forgalmazók számára hatalmas értéket képvisel, hogy az adatok elemzése által egyrészt jobban megismerhetik a fogyasztói szokásokat és preferenciákat, másrészt összehasonlíthatóvá válnak a beszállítók. Mindez elősegíti az optimális termékszortiment és árazás kialakítását, támogatja a hatékony marketing tevékenységet, valamint hasznos segítséget jelent a beszállítók értékelési, kiválasztási és érdekérvényesítési folyamatában.

Megbízható termelők és feldolgozók

A rendszer által kézzelfoghatóvá válik az alapanyag előállítás, a gyártás, vagy akár a logisztikai folyamat során az ideális feltételek és optimális körülmények megléte. A gazdáknak tehát érdekében áll, hogy kimutathatóvá tegyék az általuk termelt-előállított termékek értékét és hasznosságát a fogyasztók számára, mert ezáltal elismerésre kerülhet a gondos gazdatevékenység, amit évtizedek óta körültekintően folytatnak.

Az alábbi videó az ibériai sonka példáján mutatja be az OBA4Trace rendszert: https://www.youtube.com/watch?v=UEjisy1UlqM

Válasz

Your email address will not be published. Required fields are marked *
Ezt használhatjuk HTML címkeként vagy attribútumként: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>