Ami talán a legszembeötlőbb volt 2017-ben, az a folyamatos törekvés az üzletek méretének megnagyobbítására. Ez általában úgy történt, hogy a boltok elfoglalták a szomszédos üzleteket és így hoztak létre nagyobb – és egyben lenyűgözőbb – üzleteket, amelyek maximalizálták a vizuális hatásukat és márkaerősítési lehetőségeiket.
A plázák is egyre nagyobbak lesznek. Ezen törekvések egyik eredménye, hogy több bolt és nagyobb üzletek várnak a vásárlókra, de a legfontosabb cél az, hogy több kikapcsolódási lehetőséget kínáljanak a vásárlóknak.
Mozik, bowling pályák, beltéri golfpályák, mászófalak és trambulinparkok – egyre több plázában már hétköznapinak számít az ilyesmi, ez pedig, a ruha- és divatüzletek óriásira növekedésével együtt, egyesek szerint oda vezet, hogy az úgynevezett nagyáruházak jó eséllyel elveszítik kulcspozíciójukat egyes plázákban.
A fogyasztói élmény mindinkább a verseny fontos területévé válik azon kereskedők számára, amelyek szeretnének kitűnni a tömegből.
Persze nem a hagyományos kereskedők az egyedüliek, akik mindent megtesznek, hogy bevonják, szórakoztassák, tanítsák és elkápráztassák a vásárlókat. Egyre több márka szerzi vissza az imázsa feletti ellenőrzést – és ezzel együtt a fogyasztókkal való kapcsolat feletti ellenőrzést is – azáltal, hogy saját üzletet nyit.
Olyan vállalatok, mint a Smeg hűtőszekrénygyártó, a CasioG-Shock óramárka vagy a Sonos audió márka úgynevezett zászlóshajó üzleteket nyitottak, míg a híres kávékapszula márka, a Nespresso már egész lánccal rendelkezik ezekből.
A pop-up üzletek abszolút a fősodor részévé váltak, már a legkülönfélébb márkák használják a pop-up koncepciót stratégiai marketig célokból, új termékek bevezetésére és tesztelésére, profilépítésre és – a fogyasztók szemszögéből nézve – egy kis szórakozásra.
De talán a legfontosabb trend az volt, hogy az online kereskedők elkezdtek belépni a fizikai boltok piacára, mégpedig igen gyors tempóban.