Két területen tör előre ez a technológia: a vevőszolgálatban és a logisztikában. A vásárlók azt szeretnék, ha problémáikra azonnal megoldást kapnának online, és ez az automatizálási lehetőségek valóságos tárházát nyitotta meg. Amikor a chatbot technológiát épphogy csak elkezdték használni ilyen célokra, még sok vásárlót bosszantott, hogy egy robottal kell beszélgetnie – és még mindig sok időnek kell eltelnie, mire sikerül meggyőzni a fogyasztókat arról, hogy ha átpasszolják őket egy gépnek, azzal a márkák nem a fogyasztói élményt áldozzák fel a költségcsökkentés oltárán. Ugyanakkor viszont az a tény, hogy a vállalatok tapasztalatai szerint a hozzájuk fordulók 60%-ának problémája megoldható lett volna csupán azzal, hogy a vásárló elolvassa a Gyakran Ismételt Kérdések (GYIK) menüpontot, a mesterséges intelligencia használata mellett szól. Így a cégeknél emberi munkaerő szabadul fel a bonyolultabb problémák kezelésére.

A logisztikában az online kereskedelem felé történő elmozdulás azt hozta magával, hogy a mesterséges intelligencia kulcsfontosságúvá vált abban, hogy a teljesítési központok maximális kapacitással tudjanak dolgozni, illetve kiszámíthatóak legyenek a szállítási időpontok és lehetségessé váljon az útvonal-optimalizáció.

Alapvető javulás, nem csak PR-mutatvány

Az egyik igazán lenyűgöző gyakorlati példa a Walmart Intelligens Labor, ami nem más, mint a kereskedelmi óriás New York-i teszt üzlete mesterséges intelligencia és egyéb új technológiák kipróbálására. Ahelyett, hogy egyszerűen csak a Walmart tesztboltja lenne, az üzlettel az is a cél, hogy szélesebb párbeszédet indítson mind a vásárlókkal, mind a partnerekkel olyan témákban, mint a csúcstechnológia, az adatvédelem és a megfigyelés. Érintőképernyők és interaktív, falra szerelt kijelzők segítenek elmagyarázni, milyen célt szolgálnak a bolt mesterséges intelligenciát alkalmazó kamerái és érzékelői, amelyek nyomon követik az árukészlet fogyását és automatikusan elrendelik a polcfeltöltést, annak alapján, hogy összehasonlítják a polcon lévő áruk mennyiségét a becsült kereslettel.

Az üzlet 100 dolgozót foglalkoztat. A Walmart szerint a mesterséges intelligencia használatának köszönhetően nekik nem kell olyan fárasztó és unalmas munkákat végezniük, mint például az árukészlet ellenőrzése, hanem a vásárlók kiszolgálására koncentrálnak, amelyet így kreatívabban és vidámabban tudnak végezni.

Merre tart a mesterséges intelligencia?

Az a párbeszéd, amelyet a Walmart folytat dolgozóival az Intelligens Labor üzletében, nagyon fontos, mivel egyre több ember veszíti el a munkáját, és valószínű, hogy ez a tendencia folytatódni fog –kevesebb ember dolgozik majd az ún. fizikai boltokban. A kereskedők és a márkák számára az egyik legnagyobb kihívás az lesz, hogy a megmaradó pozíciók megfeleljenek a megváltozott folyamatoknak, illetve hogy az ezeket betöltő dolgozók kihozzák magukból a maximumot.

A nagy hűhó ellenére nem a technológia dönti majd el, melyik kereskedőnek szalad a szekér és melyik megy tönkre. De azok a láncok, amelyek felismerik mekkora fejlődési lehetőség rejlik az új technológiai megoldásokban – és nem csupán informatikai értelemben – nagyot profitálhatnak a mesterséges intelligencia kínálta lehetőségekből.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük