Ha egy viszonylag új piaci terület merchandising ötleteibe szeretnél betekintést nyerni, jó helyen jársz. A Föld tőlünk távol eső pontjain már átpozícionálták a kannabiszt, s az egykori underground titok-business-ből sok helyen már luxusáruházak nőttek ki. Van, ahol még a kannabisz-legalizálás gondolatának felbukkanására is hangos vita alakul ki, míg Kaliforniában vagy Kanadában már engedélyezett a kis zöld növényke árusítása – természetesen a törvényi szabályozás betartása mellett. Nálunk még leírni is furcsa így magyarosan: kannabisz. De mitől lesz ez az üzlet hatékony, milyen elemekkel jeleníthető jól meg a fizetőképes kereslet számára?
Kevés piac van, amelynek globális összértéke ebben a válságos időszakban 27,25%-os növekedést mutatna. A kannabisz piaca viszont ilyen. Pedig még igen gyerekcipőben járó szegmensről van szó, amely szigorúan szabályozott és ráadásul ez a szabályrendszer gyakran változik. Egy-egy ilyen luxus kannabisz üzletbe belépve nem gondolnánk, de a törvényi előírások szerint a hagyományos kiskereskedelmi egységektől és a tömeges vásárlói forgalomtól távol, főként ipari területeken működhetnek.
Két sikeres kaliforniai kannabiszmárka
A Dr. Greenthumb’s és a Cookies két kalifornia kannabiszmárka, s mindkettő szép sikereket tudhat már most maga mögött. Egyikük mára 6, másikuk 25 telephellyel áll a fogyasztók rendelkezésére.
A márkák hírnevét a prémium vásárlói élmény is növeli. Két fronton zajlik az ismertségszerzés: az online felületeken a márkák digitális lábnyomukat teszik le, a fizikailag is meglátogatható üzletek pedig a márkajegyeket fejezik ki és a vásárlók megtartását célozzák. Az új vásárlók tehát a közösségi médiában találkoznak az életérzéssel, amely a fizikai boltba vonzza őket. Az üzlethelyiségekben viszont olyan élményeket szereznek, hogy legközelebb már az hozza be őket újra.
Merchandising és ügyfélkiszolgálás: előkelő üzletberendezés, előkelő vevőkezelés
A kannabiszt a márka marketingjébe építve a zene és a dizájn „adja el”, de az üzletben ezeken túl az érdeklődők a növényeket meg is szagolhatják. Az üzlet adta tapasztalat hig-tech megoldásokat és a termékek mögött álló történeteket is magába foglal. Interaktív tableteken a termékek meg is jelennek a fogyasztók számára, így a becsomagolt árun felül is láthatják azt, mielőtt rendelnének. RFID-állomások mutatják be a vásárló kezébe vett csomagok alapján, hogy a termék honnan származik, és azonnal a digitális kosárba is helyezhető.
A bartender kifejezés alapján a kannabiszbolt pultosait budtender-nek nevezték el. Ők azok, akik hidat, egyfajta kapcsolódást képeznek a vásárlók és a termékek között. Baráti hangnemben, segítőkész hozzáállással mutatják be a betérőknek a boltot és válaszolnak a kérdésekre. Ebben a boltban elhelyezett kijelzők is segítségükre vannak, a profi technika tájékoztatja a vásárlókat a kannabiszfajtákról és felhasználási módjaikról. A termékek egy mozdulattal a digitális kosárba helyezhetők akár a vásárló részéről is, de a budtenderek is hozzáféréssel rendelkeznek, így tudnak segíteni, hogy mire a vásárló a pénztárhoz ér, minden kiválasztott termék a tableten legyen.
A las vegas-i Cookies zászlóshajó üzlet örvénylő belépővel, rap-állomással és hologramos fülkével teszi feledhetetlenné a vásárlást.
Persze a márkák digitális kosár és a kijelzők által adatokat is gyűjtenek, amelyek alapján felépíthetők a vásárlói profilok, de még a termékek elhelyezésének optimalizálásában is segítenek. A szoftver a márkák számára elemezhető fogyasztói adatokat szolgáltat, így az ajánlatok ezen a piacon is személyre szabhatóvá válnak.
Ha szeretnéd te is kiaknázni a termékedbe és márkádban rejlő lehetőségeket, polcszerviz, trade marketing és számos más szolgáltatásunkkal állunk szíves rendelkezésedre. Keress minket bizalommal!
Fotó: Cookies