Mi minden található egy fenntartható bolt kínálatában? Csomagolásmentes termékek, komposztálható csomagolás, növényi rostokból előállított „bőr” árucikkek, és még hosszan sorolhatnánk, mi minden tartozhat ide. Magyarországon még épp, csak rácsodálkozunk ezekre a trendekre, de Amerikában már…

csomagolásmentes bolt a fenntarthatóság jegyében

Milyen fenntartható termékekkel találkozhatnak a vásárlók Amerikában a kiskereskedelmi üzletekben, vagy akár az online vásárlás során? Mely programok támogatják a fenntarthatóságot szem előtt tartó fogyasztókat az Egyesült Államokban?

Fenntarthatóság amerikai boltok polcain

A kiskereskedők célja a fogyasztók igényeinek kielégítése. Ahogy nő a fenntarthatóság és az ehhez kapcsolódó termékek iránti kereslet, úgy nyitnak a kiskereskedők is efelé. Termékválasztékukkal igyekeznek kiszolgálni a vásárlókat.

Ha te is kiskereskedő vagy, ezekkel az ötletekkel tudod fenntarthatóság irányába terelni a boltodat:

Használt, de jó állapotú termékek

Egyre több fogyasztó szeretne használt, de jó állapotban levő termékeket vásárolni. A kiskereskedők pedig megkönnyíthetik a dolgukat. A jó állapotú használt és a felújítva újra piacra dobott áru időszakát éljük, legyen szó akár ruhadarabokról, számítástechnikai eszközről, de még akár nyomtatóba való festékkazettáról is. A fenntarthatóság és a spórolás itt egyszerre szempont.

Olyan nagy márkák, mint a Patagonia, a Levi’s vagy a REI, de rajtuk kívül még kiskereskedők százai veszik vissza jó állapotban maradt termékeiket és dobják újra piacra, vagy felújítás után ismét a boltokba teszik portékáikat.

Használt cikkek, fenntarthatóság

Hulladékmentes, csomagolásmentes termékek

A fenntarthatóság egyik alapköve a felesleges csomagolóanyag mennyiségének minimálisra csökkentése. A zero waste elvei alapján csomagolt kozmetikumok és tisztítószerek koncentrátumként vásárolhatók meg, olyan flakonokban, amelyek újratölthetőek, vagy akár később komposztálhatóak is. Hozhatja ezt a vásárló otthonról, de a boltban is megveheti vagy betétdíj ellenében használhatja. A száraz hüvelyesek, lisztek, kekszek, gabonafélék dobozba, üvegbe mérhetőek ki, amelyeket szintén lehet otthonról vinni, és szinte minden termék megvásárolható hasonlóan leleményes hordozóeszközben.

Egységes jelölés, polcszerviz

Az EPA (Amerikai Környezetvédelmi Hivatal) több fenntartható árucikk-azonosítást segítő programot is elindított. Úgynevezett EPA-címkék jelölik az energiahatékony műszaki cikkeket, klímaberendezéseket, de még a nyílászárókat is. Az EPA-n belül WaterSence program foglalkozik a víztakarékos termékekkel (pl. zuhanyfejek, öntözőrendszerek és wc-tartályok tartoznak ide), és ezeket is külön címke jelöli a boltban.

A biztonságosabb és fenntarthatóbb tisztítószerekre és más vegyszerintenzív termékekre pedig a Safer Choice program hívja fel a tudatos fogyasztók figyelmét.

Fenntarthatóság, újrahasználható csomagolás

A Walmart Built for Better és az Amazon Climate Pledge Friendly programjai több fenntartható terméket is bevezettek, a népszerű Target áruházlánc pedig a Target Zero programmal jelölt, konkrét környezetvédelmi igényeinek megfelelő termékeket kínál boltjaiban és webshopjában.

Termékek fenntartható anyagokból

A divatvilágban is elindult a nagy változás. Egyre kevesebb bőrt és szőrmét használnak, de nem csak az állati eredetű anyagokat cserélik fenntarthatóbbra, hanem azokat is, amelyek mosása, színezése során rengeteg vizet vagy vegyi anyagot, esetleg műanyagot használnának. A fenntartható anyagból készült ruhák és kiegészítők egyre szélesebb körben válnak elérhetővé. A gombából vagy növényi alapanyagból készült „bőr”, a biopamut, az újrahasznosított anyagokból vagy újrahasznosított műanyagokból készült anyagok egyre gyakoribbak. A kapcsolódó információk a ruhák címkéin is feltűnnek, QR-kódok használatával ellenőrizhetők a bolt weboldalán.

Innováció: ki a termék tulajdonosa?

A Best Buy új programja lehetőséget biztosít a fogyasztóknak, hogy béreljék Apple MacBook számítógépeiket. Ilyen kezdeményezést már itthon is láttunk, lényege, hogy a fogyasztók egy havi díj fizetése mellett részletre fizetik ki a terméket, de a végső fizetéskor frissíthetnek egy újabb típusra. Ez a program hasonló, mint amikor egy mobileszközt vagy egy autót lízingelünk, annyi különbséggel, hogy a lízing végén a terméket megvásárolják, itt viszont egy frissebb termékre vihető át a havi bérleti szerződés. Fenntarthatóság szempontjából ez ösztönző, hiszen a fogyasztók érdeke, hogy olyan állapotban küldjék vissza a terméket, amilyenből a kereskedő vagy a gyártó egy felújítás után másnak is értékesíteni tudja.

Használt cikkek, fenntarthatóság

Egységes fenntarthatósági definíciók

A kiskereskedők már kínálják a fenntartható termékeket, de a fogyasztóknak még csak egy része fogadta el őket. A széles körű áttörés még várat magára. A termékek népszerűsítésében ez is kihívás, hogy a fogyasztók széles köre sajátítsa el a fenntarthatóságra vonatkozó definíciókat. Jelenleg ugyanis ezek még képlékeny fogalmak a köztudatban. Lehet, hogy az egyik fogyasztó fenntarthatósági követelményeinek megfelelő termékek a másik fogyasztó követelményeinek nem felelnek meg.

A fenntarthatósági szempontok azonban csak töredékét adják a fogyasztói döntéseknek. A vásárláshoz szükséges döntés előkészítésekor fontos az ár, a teljesítmény, a minőség, és a társadalmi elfogadottság egyensúlya egyaránt.

Ha szeretnéd jó kezekbe adni a hipermarketekben levő termékeid polcszervizét, keress minket bizalommal!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük