Az önálló pénztárosok, eladó nélküli üzletek egyre inkább a jövő irányába mutatnak, és ez már nem is olyan távoli. A Világgazdaság cikke szerint 2024-re teljesen átalakulnak a magyarországi üzletek, és a technológiai forradalom berobban a kiskereskedelemben. Ezáltal egy újfajta merchandising jelentkezik az áruházakban, amely forradalmasítani fogja a vásárlási élményt.
A magyar kiskereskedelembe is beszivárogni látszik az a trend, hogy a pénztárosokat önkiszolgáló kasszák, az eladókat pedig kamerák helyettesítik. Ráadásul a távfelügyelet működtetésével akár már idén megnyílhat az első nonstop bolt, ahol egyetlen embert sem találunk.
A Laurel Kft. operatív folyamatokért felelős ügyvezető igazgatója, Bessenyei Attila a Világgazdaságnak elmondta, hogy a magyar piacon működő 200 ezer kassza közül kb. 40-50 ezer lehet úgynevezett PC-alapú, amelyek a cikkelemes értékesítés mellett komolyabb műveletekre is képesek. Ezek közül legfeljebb 3500-4000 válhat önkiszolgálóvá. A Laurel úttörő a hazai piacon. 2019-ben indították el az első önkiszolgáló kassza projektjüket, amely az elmúlt időszakban folyamatosan bővült, és már több mint 700 ilyen berendezés található az országban. Ez a cég cserélte önkiszolgálóra pl. a Decathlon sportáruház átállássakor, 2022 őszén a hálózat kasszáit, amelyről mi is beszámoltunk egy korábbi cikkünkben.
Milyen okok állnak az önkiszolgáló kasszák és a kassza nélküli boltok elterjedésének hátterében?
Nyugaton és a skandináv országokban már régóta megszokott, az önkiszolgáló kasszák bevezetése keletre haladva még kevésbé elterjedt. Ennek oka az, hogy a magasabb bérek mellett érdemes volt korábban fektetni a technológiába, míg a keleti országokban a bérszint még nem tette lehetővé ezt. Hazánkban mostanra elérkezett a pillanat, hogy az áruházaknak érdemes beruházni az önkiszolgáló kasszákba a bérküszöb és a munkaerőhiány miatt. A döntésnél fontos szempontok a jellemző kosártartalom, az átlagos kosárméret változása a napszakokon és a héten belül, valamint a napi vásárlószám. A Laurel képviselője szerint a magyar piacon rengeteg tartalék rejlik, de az üzletmodell és az üzlethelyiség is befolyásolja, hogy kinek éri meg belevágni a fejlesztésbe.
A vásárlók még idegenkedve tekintenek az önkiszolgáló kasszákra
Az üzletek ilyen mértékű átalakításánál nagyon fontos szempont, hogy a vásárlói élmény megmaradjon vagy akár erősödjön is. A várakozási idő az egyik legkritikusabb tényező, ezért nem lényegtelen szempont, hogy egyes boltokban az önkiszolgáló kasszákat milyen áteresztőképességgel lehet működtetni.
Ami a magyarországi állapotokat illeti, a szakértő szerint az ilyen kasszák már ebben az évben ugrásszerűen elterjedhetnek, ám még átfedésben lesznek a klasszikus pénztárakkal. Vannak ugyanis szép számmal olyan vásárlók, akik még nem tudják elképzelni a fizetést úgy, hogy ne találkozzanak hús-vér pénztárossal. Sőt, a vonalkódok szkennelésétől is ódzkodnak, az szerintük nem az ő, hanem a kasszás feladata. Emellett még a készpénzhasználathoz is ragaszkodnak. A boltok számára pedig népszerűségvesztés lenne azokat a fogyasztókat bankkártyás fizetésre kényszeríteni, akikben ez a lépés még nem érett meg. Ha azonban a várakozási idő rövidül az önkiszolgáló pénztáraknál, akkor a szkennelés feladatát valószínűleg egyre több ember fogja vállalni.
A jövő üzletei nem ismerik az eladót és a pénztárost
Olyan áruházláncok, mint a Tesco vagy az Aldi, nyugaton már élesben is használják a „gépi látást”. Mit jelent ez? A vásárló a bolt automatizált rendszerében virtuális kosárként jelenik meg. A magához vett termékek árát a boltból távozáskor egyszerűen levonja a rendszer a számlájáról. Természetesen a vásárlónak ezt engedélyeznie kell. A számlaadataik megadásával előzetesen regisztrálnak az áruházlánc rendszerében. Ez a megoldás azonban ma még nagy kapacitásigényű, részben a szerveroldal, részben a sok kamera miatt.
Ősztől már nyílnak az első eladó nélküli, távfelügyeleti boltok nálunk is
Bessenyei a Világgazdaságnak elárulta, hogy 2024 második felében – a csehországi mintához hasonlóan, de Ausztriában is találkoztunk hasonlóval – meg fognak nyílni az első ilyen boltok hazánkban is. A kamerás, önkiszolgáló kasszás technológiát egy vevőazonosítás (belépés előtt bankkártya lehúzása) előzi meg. Ezzel a technológiával olyan helyeken is lesz lehetőség akár nonstop boltot nyitni, ahol egyébként nem érné meg, mert nincs helyi munkaerő vagy nincs egyenletes kereslet és forgalom.
Vegyes rendszerre is lesz lehetőség, ami azt takarja, hogy a működő üzlet délután 5 és reggel 7 közt távfelügyelettel működik, míg a nappali órákban eladókkal. Így bármelyik órában beszerezhető, amire a vásárlónak szükség van.
A legnagyobb kihívás: a lopásvédelem
Az előzetes azonosítás fontos. A személyes adatok védelmét azonban úgy tudja garantálni a rendszer, ha az ellenőrzést követően törlődnek.
„Bemész, megveszed, fizetsz az önkiszolgáló kasszánál, kapod a nyugtát és mehetsz” – írta le a vásárlás folyamatát Bessenyei Attila.
A szakértő szerint az önkiszolgáló kasszák és eladómentes üzletek így felszabadult dolgozóit a cégek nem elküldik, hanem átképzik más munkakörök ellátására. Ebben van némi ráció, ha azt nézzük, hogy a kiskereskedelemben általánosan tapasztalható munkaerőhiány gyors megoldásért kiált. Miért eresztenék szélnek a már betanult, a vállalat kultúrájába beilleszkedett és bevált munkaerőt? Megfelelő erőforrást biztosíthatnak velük az eddig hiánnyal küzdő pozíciókban. A legügyesebb kereskedők pedig a folyamataik optimalizálásával költségeiket is csökkenteni tudják, amely hosszabb távon az árképzésben, az árak alacsonyan tartásában is megjelenhet.
Ha fejlesztenéd boltod merchandisingját, keresd csapatunkat bizalommal!
(fotó: Pixabay)