Az elmúlt években nagy előrelépés történt a divat világában a fenntarthatóbb gyakorlatok alkalmazása felé. Rendkívül fontos lenne garantálni, hogy ez a folyamat ne törjön meg a járvány miatt, még akkor sem, ha jelen pillanatban más dolgok fontosabbak a divatáru-kereskedők számára – rövidtávon például a túlélés. Valószínűnek tűnik, hogy a fogyasztók nem hagyják majd, hogy a ruházati láncok felhagyjanak fenntarthatósági erőfeszítéseikkel, mert ők egyre inkább azt szeretnék, ha egy fenntarthatóbb világban élhetnének.

A szép szavakon és érzéseken túllépve, gyakorlati megoldásokra van szükség annak elkerülése érdekében, hogy „zöldre festő látszatintézkedésekkel” vádolják a vállalatot. Remélhetőleg a divatmárkák nem veszik le a lábukat a gázpedálról, amikor a környezetvédelmi lábnyomuk csökkentéséről van szó, ugyanakkor a bevételcsökkenésen kívül további kihívások várnak még rájuk ezen a területen. Az egyik ilyen a megnövekedett raktárkészlet: számos kereskedő küzd ezzel a problémával, miután az elmúlt néhány hónapban üzletek bezárására kényszerült – és sajnos van is rá esély, hogy ezek a ruhák a szemétben végzik. Anna Gedda, a H&M fenntarthatóságért felelős vezetője elárulta, hogy a H&M számos intézkedést vezetett be annak érdekében, hogy ez ne így legyen, megvizsgálva annak a lehetőségét is, hogy másik szezonban értékesítse ezeket a ruhákat, illetve hogy másik földrajzi helyen bocsájtsa áruba őket.
A H&M folytatja a körforgásos üzleti modell stratégiáját, amelynek része annak garantálása is, hogy 2030-ig az összes felhasznált anyag fenntartható forrásból fog származni vagy újrahasznosításra kerül. Az ilyen ambiciózus célok eléréséhez elengedhetetlen új és radikális módszerek alkalmazása, mint például a ruhabérlés, a -javítás vagy a -felújítás.
„Egy körforgásos gazdaságban az a lényeg, hogy ugyanazokat az erőforrásokat használjuk fel újra meg újra. Semmit nem pazarolunk el, minden visszakerül a rendszerbe” – magyarázta el Anna Gedda.
Tavaly a H&M bevezetett egy új átláthatósági címkét a termékeihez, amelynek segítségével a vásárlók online leellenőrizhetik, hogy melyik országban és milyen típusú gyárban készült az adott ruhadarab, valamint arról is informálódhatnak, hogy milyen anyagból gyártották és hogyan tudják majd a lehető legtovább hordani.

Szoros együttműködésre van szükség az ellátási lánc szereplői, valamint a kereskedők között, hogy szemmel látható előrelépést sikerüljön elérni. Szerencsére számos közelmúltbeli példa is van erre, mint például az Adidas és az Allbirds együttműködése, amelyet a múlt hónapban jelentettek be és célja a cipőgyártás szénlábnyomának csökkentése. Ebben a hónapban pedig a Google közölte, hogy Svédországban partnerségre lépett a WWF-fel annak érdekében, hogy létrehozzanak egy környezetvédelmi adatbázist, amely arra ösztönzi a divatipart, hogy felelősebb beszerzési döntéseket hozzon. Ezen kívül szorosabb együttműködésre van még szükség a márkák és a szakpolitikai döntéshozók között is, ha azt szeretnénk, hogy a fenntarthatósági vállalások valóban teljesüljenek.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük