A reptéren vagy a repülőn megvásárolt árucikkek a vásárló kívánságára bárhová kiszállíthatók: átvehetik azokat landolás után, a hotelben vagy otthonukban, de felszállás előtt is begyűjthetik ezeket. A beszállókártyákon rendelkezésre álló utas adatok segítségével átalakíthatjuk a repülőtéri vásárlási élményét” – mondja Lee Carroll, interakciós és élménytervező.
Jóllehet, a kifinomult és tökéletesen személyre szabott, perszonalizált vásárlási élmény ma már elérhető a fogyasztók számára a bevásárló utcákon és online, a reptéri vásárlás lehetőségei még sem igazán inspirálják őket.
Annak ellenére, hogy a globális duty-free ipar 51 milliárd fontos (67 milliárd dolláros) növekedéssel számol 2020-ig, a Dufry, a világ legnagyobb utazási kereskedelmi vállalata szerint a repterek, illetve az ott jelen lévő luxus, divat, csomagolt fogyasztási cikk és étkezési márkák egyelőre nem használják ki az utas adatokban rejlő lehetőségeket. Ha ezt megtennék, hiperperszonalizált vásárlási útvonalat nyújthatnának a több milliárd utas számára, akik évente megfordulnak a világ repülőterein.
Az eddig elhanyagolt beszállókártya játszhat kulcsszerepet abban, hogy a reptéri vásárlás valódi élménnyé váljon. Az utazóközönség már hozzászokott ahhoz, hogy beszkennelik a beszállókártyáját, amikor vesz valamit a repülőtéren. Mivel ezen a dokumentumon egy helyen megtalálhatók az utasok személyes, járat és célállomás adatai, könnyen használható egyfajta digitális bekapcsoló gombként, ami aktiválja a személyre szabott vásárlási élményt a reptéren eltöltött teljes időszakban.
Az utasok előre megrendelhetnének például olyan különféle termékekből álló nyaralási csomagokat, amelyek figyelembe veszik a célállomás klímáját és az éppen adott időjárási körülményeket.
Sőt mi több, ezekben a csomagokban pont az utazás időtartamára ideális mennyiségű termék kapna helyet, ezért kevesebb szemét termelődne és javulna a fenntarthatóság, miközben megszűnne a repülőre felvihető folyadék kérdésével járó stressz – ez remek lehetőség a jelenlegi időszakban, amikor a légitársaságok által bevezetett korlátozásokat éppen felülvizsgálják.
A kedvenc termékek vagy a korábbi vásárlások okos beszállókártyák segítségével rögzíthetők, és később arra is felhasználhatók, hogy repülés közben minden utas személyre szabott vásárlási ajánlatokat kapjon.
De a reptéri élmény is javítható ezen adatok segítségével: olyan okos óriásplakátokkal és egyéb feliratokkal, amelyek az éppen arra járó utas adatai alapján alakítják üzeneteiket. Amikor pedig vásárlásra kerül sor, ezek az óriásplakátok új vásárlási mechanizmusokat is bemutatnak majd a nagy rohanásban lévő utasok számára – ami ugye nem megy ritkaságszámba egy repülőtéren –, illetve azoknak, akik munkájuk miatt vagy szórakozásból rendszeresen megteszik repülővel ugyanazt az útvonalat. Olyan létező technológiák segítségével, mint az RFID, az iBeacon és a QR kódok lehetségessé válik, hogy az utasok személyre szabott vásárlási ajánlatokat kapjanak kedvenc termékeik vagy korábbi vásárlásaik (amiket ugye az okos beszállókártya rögzített) alapján. Ezek az ajánlatok annál célzottabbak lennének, minél többet vásárol az utas.
Az adatvezérelt intelligens kereskedelem szintén adaptálható lenne a járatok fel- illetve leszállásához. Speciális szolgáltatókkal együttműködve, azt a jól ismert viselkedésmintát képezné le, amikor valaki egyszerre vásárol nagy és kis értékű árukat online, aznapi vagy másnapi kiszállítással. A repülőtéren vagy a repülőút során megvásárolt árucikkek a vásárlók igényei szerint bárhol átvehetők: a hotelben, ahol landolás után megszállnak, otthonukban, ha hazatérnek, de akár felszállás előtt vagy után is begyűjthetik azokat. Sőt, a vásárló által kiválasztott reptéri boltba szintén kiszállítható a megvásárolt áru, ami további vásárlásra teremt lehetőséget.