Az elmúlt öt év során az olyan mobil technológia-vezérelt márkák, mint az Uber, a Deliveroo és az Amazon hétköznapivá tették azt a koncepciót, hogy termékek és szolgáltatások azonnal eljutnak a fogyasztókhoz, bárhol is legyenek éppen. Fogyasztóként most már az az elvárásunk, hogy bármikor rendelhessünk ételt, még akkor is, ha éppen egy parkban ülünk vagy a strandon vagyunk, vagy hogy akkor szállítsanak ki valamit az autónkhoz, amikor nem is vagyunk ott, és persze közben bármikor álljon rendelkezésre a szabónk, az autókölcsönzőnk vagy a mosodánk is. A kényelemnek ez a szintje persze lehet, hogy csak egy csepp az óceánban ahhoz képest, amit a jövő hoz majd. Az új koncepció neve „Gyere ide” kereskedelem.
Az önvezető járműves közlekedés a jövő
A múlt hónapban az Ikea által finanszírozott „élet a jövőben laboratórium” nyilvánosságra hozott egy olyan koncepciót, amely a nagyvárosi közlekedés lehetséges jövőjét vázolja fel, amikor az önvezető járművek már széles körben elterjedtek. A koncepció részeként konkrétan megrajzoltak egy önvezető mobil kereskedelmi egység flottát is, amelyet a fogyasztók úgy rendelhetnek oda, ahol éppen tartózkodnak, hogy „beszúrnak” egy tűt a térkép megfelelő pontjára egy applikációban.
A flottának része egy közösségi iroda, egy kávézó, egy gyógyszertár, egy termelői piac, egy szálloda, egy játékközpont és természetesen egy pop-up Ikea üzlet. A koncepció úgy képzeli el a jövőt, hogy a kereskedelem, a kikapcsolódás és a munka sokkal jobban összesimulnak majd az emberek mindennapi életében.
Társadalmi problémák megoldása
Egy amerikai csokoládé márka is készített egy „a kereskedelem jövője” koncepciót, amely szintén a retail szerepének megváltozását jósolja az elkövetkező évtizedekre. Ennek egyik eleme a „Frissesség oázisa”, amely szintén a „Gyere ide” kereskedelem elvén alapul és az USA „élelmiszer sivatagait” célozza meg: azokat a félreeső közösségeket, ahol szinte nem is lehet friss élelmiszerekhez hozzáférni. Digitális eszközök teszik majd lehetővé a széles választék elérését, a boltnak pedig nem kell majd egyetlen fizikai helyhez kötve lennie, helyet változtathat és alkalmazkodhat, így jobban kielégítve a helyi közösségek igényeit.
Kereskedelem – bárhol, ahol a vevő akarja
Tavaly júniusban, Sanghajban elindult a Moby mobil élelmiszerbolt tesztüzeme. A 24-órás guruló bolt egyszerre élelmiszerüzlet, gyógyszertár, kávézó és ATM. Egy beépített légszűrő berendezés még a levegőt is tisztítja, miközben a Moby körbejárja a várost. A vevők egy alkalmazás segítségével lépnek be a boltba, szkennelik be az árukat és fizetnek távozás előtt.
„Élőben”
A Mio egy guruló élelmiszer automata, amely nagy forgalmú helyeken mozog és az elfoglalt fogyasztók előrecsomagolt élelmiszereket vehetnek belőle. Bele van építve egy érzékelő, hogy az automata megálljon, ha valaki felé közelít. A vevők egy érintőképernyőn vagy szóbeli rendeléssel kiválaszthatják, amit venni szeretnének, és készpénzzel illetve kártyával is fizethetnek; a robotot oda is hívhatják magukhoz.
A Mio egyik kulcsfontosságú része az analitika. Az általa begyűjtött anonimizált adatok lehetővé teszik a kereskedők vagy márkák számára, hogy kínálatukat a napszak vagy a földrajzi hely alapján alakítsák, miközben arra is mód nyílik, hogy a guruló robot érzelmi visszajelzést adjon arról, hogyan változtatta meg a vásárlás egy vevő hangulatát, vagy hogy éppen milyen a hangulat azon a helyszínen, ahol aktuálisan tartózkodik.
Egy másik robot start-up a Robomart, ami egy olyan önvezető élelmiszerbolt, amelyet a vevők odahívhatnak, ahol éppen vannak, és kiválaszthatják és megvásárolhatják amire szükségük van. Használatával kiküszöbölhető az online élelmiszer vásárlás egyik legnagyobb rákfenéje, hiszen a vevő maga választ az áruk közül.
Próba komment CSiby Ágitól a hírlevélhez. Ki kapta meg?