Januárban osztottuk meg az első 5 jóslatot, amelyet amerikai szakértők és piackutatók állítottak össze a 2023-ra jellemző kiskereskedelmi változásokról. A trendeket figyelve megállapítható, hogy a bizonytalan, kihívásokkal teli időszakban azok a kiskereskedők tudnak majd erősödni, akik nem tartanak az újdonságoktól. Ez mindig így van, de most különösen igaz.

kiskereskedelmi trendek 2023-ra

Lássuk az első 5 jóslat utána a második csokrot. Ezek várnak a kiskereskedőkre a következő 11-12 hónapban

6. Oda kell figyelni az alfa generációra is, hatalmas vásárlóerőt fognak jelenteni

Manapság a Z generáció kegyeit keresi minden kereskedelmi cég, hiszen ők képezik a vásárlóerő javát. Bajba kerülhet azonban az a kereskedő, aki nem helyezi figyelmét az őket követő fogyasztói csoportra is. Az alfa, vagyis A generáció tagjai 2025-re többen lesznek 2 milliárdnál is. Hatalmas kollektív vásárlóerővel rendelkeznek majd, becslések szerint évi 360 millió dolláros jövedelemmel. S mire 2030-at ír majd a naptár, a világ munkaerejének 11%-át ők teszik majd ki.

A millenniumi generáció gyermekeiről van szó, akik 2010 után születtek. Míg szüleik abban az időszakban váltak felnőtté, amikor a közösségi média bontogatta szárnyait, és ők ezeket a platformokat önkifejezésre használták, gyermekeik már mindent az online világban élnek át, itt beszélgetnek a barátaikkal, itt értesülnek hírekről, életmódbeli trendekről, itt inspirálódnak a farsangi jelmeztől az étteremválasztáson át a filmnézésig minden területen. Fel kell ismerni, hogy a fiataloknak és az ő gyermekeiknek ma és a jövőben nagyobb hatalma van, mint bármelyik ezelőtti generációnak.

Az A generáció a jövő fogyaszói, érdemes rájuk odafigyelni
Egyenes út vezet tehát ahhoz, hogy a kereskedőknek nem csak érdemes, de meg is kell szólítaniuk őket. Ez a csoport már igényli, hogy a márkák kapcsolatban álljanak, és ne csak passzív viszonyba kerüljenek velük. Ezen kívül őket már érdeklik a globális és társadalmi kérdések, a fenntarthatóság, a kulturális sokszínűség, az egyenlőség. Elvárásaik közt szerepel, hogy részei lehessenek a folyamatoknak, és fogyasztói döntéseiknek alapvető részét képezik ezek az értékek. Amelyik kereskedő erre nem reflektál, bizony lemarad a versenyben.

7. A fenntarthatóság menő, a greenwashing ciki

Eljött az idő, amikor nem csak beszélünk a környezetvédelmi, társadalmi és vállalatirányítási kezdeményezések fontosságáról, vagy akár a klímaváltozás valóssága felett mélázunk, hanem meg kell találnunk a fenntarthatóság útján a helyünket. Eljött a cselekvés ideje – mindenki számára. A fenntarthatóság központi témává vált, az erre tudatos fogyasztók száma folyamatosan nő, és torkig vannak a greenwashing jelenségével. Könnyen szabotázsakció középpontjába kerülhet tehát az a márka, amelyik csak látszatintézkedésekkel szeretné magát zöldre festeni, de valódi cselekvésre nem képes. A vásárlók a pénztárcájukkal fogják őket kiszavazni a versenyből.

Mit lehet tenni? Azoknak a cégeknek, akik még csak az elején tartanak a folyamatnak, pl. a széndioxid-kibocsátás csökkentésének, a fenntartható forrásból való beszerzésnek vagy a környezetvédelmi termékinformációk feltüntetésének (és még sorolhatnánk), fel kell pörgetniük fejlesztéseiket.

A vásárlók egyre inkább támogatják a használt vagy újrahasznosított termékek kereskedelmét, a kereskedőknek meg kell hallaniuk ezt a fogyasztói igényt. Az újraértékesítésre ráálló márkák egyre sikeresebbek, pl. egyre népszerűbb a ruhakölcsönzés, számítástechnikai vagy mobileszközök kölcsönzése, és egyre több márka kezd újraértékesítést ajánlani a saját rendszerén belül vagy harmadik fél bevonásával.

8. Az ellátási láncok fellélegezhetnek a válsághelyzetből

Az ellátási láncok vezetői a tavalyi év végén kezdtek levegőhöz jutni. Ez persze nem jelenti azt, hogy teljesen maguk mögött tudhatják azokat a komoly akadályokat, amelyek az elmúlt években megnehezítették a napjaikat, de már nem kell teljes erőfeszítéssel válságüzemmódban dolgozniuk. Itt az ideje azoknak a technológiai befektetéseknek, amelyek magasabb szintű készletgazdálkodást tesznek lehetővé, végcélként pedig az árukészlet életciklusának és felügyeleti láncának teljes átláthatóságát hozzák.

Egy pozitív példa: a pandémia után a GAP elindította logisztikai szolgáltatásainak értékesítését. Azaz más vállalatok számára felajánlotta raktárait és disztribútori hálózatát, ezzel új bevételi forrást teremtve magának. A Walmart GoLocal óriás kiszállítási szolgáltatását bocsátotta üzleti partnerei számára is elérhetővé, de az Ikea és a Target is elkezdte teherhajói megosztását importigények kielégítésére. Céljuk bizonyára az, hogy új lehetőségeket találjanak ellátási láncaik megerősítésére, amelyekkel megelőzhetik a következő években felbukkanó újabb nehézségeket.

Még nem tudható, hogy az egymással konkuráló vállalatok hogyan tudják majd feladni a hálózataik feletti ellenőrzés lehetőségét, valamint bizalmas adataikat, de az irány bizakodásra ad okot.

Robotok a kiskereskedelemben
9. Robotok a kereskedelem szolgálatában

Miben segíthet egy kiskereskedőnek a robottechnológia? A hatékonyságnöveléstől a kockázatok csökkentésén át a fenntarthatósági célok felé mozdulásban. A haladás ezen az úton továbbra is óvatos, de nem torpant meg. Az úgynevezett utolsó mérföldes szállítás terén az önvezető járművek szerepe folyamatosan nő, és egyre több robot dolgozik a raktárakban is. Nem az emberi munkaerő teljes kiváltására, hanem az emberek mellett. Attól, hogy ez a mainstream része legyen, még évekre vagyunk, de a folyamat megállíthatatlannak tűnik.

Ahol még hasznosak lehetnek: a csalások és lopások területe. Az idei lehet az az év, amleynek végére megoldás születik a problémára. Az évek óta elharapódzó lopások és az általános bűnözés, valamint az online kereskedelemben elszaporodott csalások a kereskedők iránti bizalmat is aláássák, ezért ezzel maguknak is kell foglalkozni. A mesterséges intelligencia és a szezortechnológia fontos szerepet játszik a vagyonvédelem és a veszteségmegelőzés terén. A digitális világ csalásainak megelőzésével foglalkozó csapatoknak pedig olyan új technikákra kell összpontosítaniuk, amelyek kivédik a visszaéléseket. Mindezt úgy, hogy a vásárlói utat ne akadályozzák a fejlesztések, a fogyasztók online vásárlási élménye zökkenőktől mentes maradjon.

10. Reagálás a recessziós félelmekre

Egyértelmű minden kiskereskedő számára, hogy a vásárlók aggodalommal figyelik a gazdasági nehézségek és az infláció miatt emelkedő árakat. A 2022. év végi karácsonyi szezonban kínált árengedményeket és promóciós lehetőségeket teljesen kihasználták a vevők, de a szakértők figyelmeztetnek, hogy a recessziós félelmek erősödni fognak. A fogyasztók ugyan kevesebbet fognak vásárolni költéseik csökkentése érdekében, a minőségről, az értékről és a termékek élettartamáról azonban nem szeretnének lemondani. Kompromisszumokra ezekben nem hajlanak. Ezután is igénylik, hogy a márkák inspirálják őket, s mivel folyamatosan ki vannak téve új hatásoknak a médiában és a közösségi média felületeken, könnyen elfelejtik azokat a cégeket, akik nem tartanak velük kapcsolatot.

Ha szeretnél ebben az évben is kitűnni a tömegből márkáddal, termékeiddel, szolgáltatásaiddal, akkor fordulj hozzánk bizalommal! Trade marketing, polcszervizes, promóciós és merchandising tapasztalatunkkal segítünk üzleted növekedésében!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük